تبلیغات
نماز مشعل راه سعادت - نحوه تمرین نماز در مدرسه

نماز مشعل راه سعادت
 


نحوه تمرین نماز در مدرسه

در مدرسه وظیفه مربیان تربیتی است که شرایط را برای نماز خواندن کودکان مساعد کنند. در این را والدین، معلمان، مدیران و دیگر مسئولان باید به صورت هماهنگ عمل کنند . بر مبنای یک تجربه علمی، شرایط محیط خانه، جو مدرسه و نحوه عملکرد مربیان، مسئولان و حتی کیفیت دعوت آنها به نماز، در کودکان و دانش آموزان تأثیرگذار است.

گفتنی است که روش موجود آموزش دینی و اقامه نماز در بسیاری از موسسه ها نه تنها افراد را نماز گزار و متدین بار نمی آورد، بلکه به علت خشکی و خشونت، گاهی موجب وازدگی از نماز، مسخره کردن آن، ادا در آوردن در حال نماز و سرانجام بی رغبتی به دین خواهد شد:

الف) تجربه ای عملی

براساس تحقیقی روش اجرای تمرین برنامه نماز در مدارس چنین بود :

بچه ها در کلاس در حالی که روی نیمکت نشسته بودند، آماده انجام نماز می شدند.

مربی تربیتی نخست یک بار حمد و سوره را برایشان به صورت بلند می خواند تا گوششان با عبارات آشنا شود.

آنگاه همه بجه ها با هم، هم صدا و با لحنی خوش، سوره حمد را می خواندند در حالی که دسته ا روی زانوها بود.

سپس به ترتیب سوره توحید را می خواندند، بعد اذکار رکوع، سجود، قنوت، تشهد و ... را می گفتند.

بچه ها همچنان که روی نیمکت ها نشسته بودند برای رکوع کمی خم می شدند.برای سجود پیشانی را روی میز می گذاشتند و ذکرها را هم صدا بیان می کردند.

پس از چند ماه تمرین عملی در کلاس، اجرای برنامه نماز را به حیاط مدرسه، یا به نماز خانه می بردیم و دانش آموزان کلاس های دیگر نیز این برنامه را تماشا می کردند.

ب) آموزش های جنبی

همراه نماز، مسائل آن ، از مقدمات، مقارنات، به صورت عملی آموخته باید شود. مثلاً به آنها این نکات را بیاموزید که وقت نمازهای پنج گانه کدامند، درهنگام نماز بدن باید پاک باشد، باید رو به قبله بایستیم و ...

گاهی برای بچه ها نماز بخوانید و بگویید کدام عمل من غلط است؛ این برنامه برای بچه ها بسیار لذت بخش است و حتی جنبه تفریحی دارد؛ حاصل کار شما بسیار خوب خواهد بود؛ رغبت به نماز در کودکان پیدا خواهد شد که احساس جبر و عقیده ای در آن وجود نخواهد داشت.

پس از مدتی برنامه عملی وضو را برای آنها انجام دهید. در حیاط مدسه بچه ها را دور خود جمعه کنید  و روش صحیح وضو را به صورت عملی به انها آموزش دهید و از آنها بخواهید که آن را به صورت فردی و گروهی انجام دهند. لازم به ذکر است می توان در مقاطع تحصیلی بالاتر مثل دبیرستان این کار را با آموزش مسائلی چون تیمم و آموزش های دیگر به صورت عملی به پیش برد.

ج) فعالیت های جنبی دیگر

با اجرای برنامه های آموزشی نماز، برنامه تشویق نمازخوان ها را هم در مدرسه به اجرا در بیاورید؛ با این کار عمل نمازخوانی را در مدرسه و در صف مورد تقدیر قرار دهید. این چنین حضور در برنامه نماز ، عملی مهم به شمار می آید. حتی در مواردی تشویق ها را به اتکای نماز قرار دهید و از تنبیه ها صرف نظر کنید. مثلاً بگویید : چون تو شاگرد نمازخوانی هستی از گناه تو گذشتم؛ چون کودک نمازخوانی هستی تو را بیشتر دوست دارم؛ چون نمازخوان هستی، به تو احترام می گذارم، چون نمازخوان و دروغ نمی گویی حرف تو را باور دارم و ...

کلاً در حضور این وآن به نماز  و نماز خوان تکیه کنید و سعی کنید نمازخوان را هم ردیف پاکی، تقوا، راست گویی، امانت داری و پرهیز از کارهای زشت و ناپسند  به شمار آورید و نمازخوانان را وادارید که به برکت نمازخوانی ترک دروغ، تنبلی، بداخلاقی گویند و ...





برچسب ها: نماز در مدرسه، ایجاد انگیزه دانش آموزان برای نماز، رغبت دانش آموزان به نماز، برگزاری نماز جماعت در مدرسه،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 31 خرداد 1392 توسط رائین یوسفی
تمامی حقوق مطالب برای نماز مشعل راه سعادت محفوظ می باشد